Fem frågor om sommardaglägret ”Bygg ditt drömrum i virtual reality”

Hallå där Leopold Låby, speldesigner och kursledare för sommardaglägret ”Bygg ditt drömrum i virtual reality” i Gävle i juni. Många har redan anmält sig till lägret och nu vill vi veta lite mer om dig och innehållet.  Här kommer fem frågor:

Vem är du?
Jag heter Leo, är speldesigner och ena halvan av indiespels-företaget Pusselbit Games, som jag driver med min kompis och kollega Erik. Jag har varit intresserad av spel, interaktivitet och berättelser i hela mitt liv. Från början var det rollspel som ”Drakar och demoner” som fick mig intresserad av speldesign, och sedan har det fortsatt med kortspel, brädspel och såklart även massor av digitala spel. Förutom spelutveckling har jag också gått skrivarkurser och pluggat manusskrivande. Jag älskar berättelser, karaktärer och att skapa världar.

Vad kommer hända under de här fyra dagarna?
Vi kommer tillsammans att skapa interaktiva världar i 3D i spelmotorn Unity, en spelmotor som är bland de mest använda av professionella spelutvecklare idag. Vi kommer lära oss att använda Unity från grunden, så inga förkunskaper behövs. Deltagarna kommer också att lära sig hur man skapar världar och miljöer i 3D och hur man kombinerar 3D-grafik med ljudeffekter, musik och ljussättning för att skapa en viss känsla och stämning i miljön vi bygger. Dessutom kommer vi prata speldesign och level design/miljödesign: Hur ska man tänka när man skapar en 3D-värld? Hur gör man en spelupplevelse rolig? Hur man skapar en viss känsla i en miljö?

Sammanfattningsvis kan jag säga att allt kommer att vara praktiskt och lekfullt. Vi kommer bygga, bygga om, bygga till, ta bort, testa, ändra, bygga igen. Det är som att bygga digitala världar i Minecraft eller Lego, men med mycket större frihet.

Måste man vara grym på datorer och teknik för att vara med?
Absolut inte! Vi börjar från grunden och man behöver inte ha hållit på med vare sig programmering eller vara en ”gamer” för att hänga med och förstå det vi kommer göra. Det viktigaste för att designa bra spel är att man tycker det är roligt att skapa, har lite tålamod och massor av fantasi.

Vad hoppas du att deltagarna får med sig från lägret?
Jag hoppas och tror att alla kommer få en förståelse för hur processen för att skapa spel ser ut från början till slut, och få en uppfattning om alla de olika delarna och hur de hänger ihop. Jag hoppas också att deltagarna får en bra grundförståelse för hur de kan använda Unity som verktyg för att förverkliga sina idéer; hur de kan gå tillväga för att skapa allt ifrån ett enkelt frågesports-spel i 2D, till en stor och interaktiv värld i 3D.

Framför allt hoppas jag att alla kommer få utlopp för sina idéer och sin kreativitet, och få bygga världar som de själva blir imponerade och stolta över.

Slutligen: Om du själv skulle bygga ditt drömrum – hur skulle det se ut?
Jag skulle nog skapa någon sorts fängelse som man måste lösa en massa pussel för att ta sig ur. Lite som ”Fångarna på fortet”. Och sedan sätta fängelset på någon väldigt vacker och dramatisk plats, till exempel högt upp på en bergstopp, eller ute på en öde ö. Skapa en plats som både känns lockande men samtidigt lite läskig och farlig. Det är den där kontrasten man vill åt. Det är då spelen känns spännande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s